Det blir traditionell femmil i Holmenkollen för både kvinnor och män även kommande säsong.
De ikoniska löpen var hotade att försvinna från världscupkalendern i VM-säsongen 2026/27, men torsdag fick Norge gehör under vårmötena till Det internationella skidförbundet (FIS) i Slovenien.
Bakgrunden för osäkerheten var placeringen av Oslo-löpen i kalendern. Kollen-helgen är lagd till helgen efter VM, och erfarenheter från tidigare säsonger har skapat oro kring deltagandet i ett redan tätt packat program.
Renndirektör för långlopp i FIS, Michal Lamplot, argumenterade för att femmilan burde tas ut ur programmet nästa säsong. Förslaget mötte emellertid motstånd från norsk håll.
Norge blev representerat av Ulf Morten Aune og Espen Bjervig, som båda var mycket nöjda efter mötet.
– Femmilan i Holmenkollen betyder mycket för norsk och internationell skidsport. Det är viktigt för oss att bevara sådana traditioner och folkfester. Nordmän och alla utlänningarna tycker också det är otroligt häftigt att åka i Holmenkollen på grund av folkfesten ute i skogen, och distansen är något speciellt, säger Aune och Bjervig till NTB.
Besluten från vårmötena i Slovenien måste fortfarande formellt godkännas under FIS-kongressen senare i vår, men allt tyder nu på att Kollen-femmilan består även i VM-säsongen.