Therese Johaug ställer till start i eliteklassen under Köpenhamn Halvmaraton, som har VM-status i 2026.

Publicerad 6. november 2025 i Längdskidor

Therese Johaug har fått inbjudan att löpa i elitklassen under Köpenhamns halvmaraton i september nästa år. Tävlingen räknas också som ett VM.

Johaug blev uppringd av arrangören denna vecka, säger hon i en färsk avsnitt av podcasten «Gukild & Johaug».

– Det måste jag ju säga är veckans höjdpunkt, säger Johaug och lägger till:

– De frågade om jag ville ställa upp i eliten och om de kunde använda mig lite kring marknadsföring.

Johaug uttalade i oktober att hon har mål om att klara halvmaratonen på 1 timme och 10 minuter.

Den pensionerade långlopsdrottningen är inne i en krävande graviditet.

– Jag börjar att känna lite på trycket med denna kropp och ryggen som har strejkat helt den senaste månaden och inte har fått träna. Då börjar jag att bli lite svettig. Jag måste bara passa på att jag håller det i schack till förlossning och så lägga in mer fokus på att pricka in formen till september, säger Johaug i podcasten.

Köpenhamns halvmaraton arrangeras 26. september år 2026.

Lyssna på hela avsnittet här: